הפירות הללו רעילים


יעקב טייטל נעצר על ידי השב"כ בחשד שניהל מסע טירור במשך 12 (!) שנה. ככה ynet מתאר את החקירה:

"…טייטל הוחזק במתקן השב"כ במעצר חריג של 48 שעות מבלי לראות שופט או לפגוש את עורך דינו, בהתאם לסעיף מיוחד בחוק….

בפרק זמן זה פנה עו"ד עדי קידר מעמותת "חוננו", המסייעת לפעילי ימין קיצוני בענייניהם המשפטיים, בבקשה שיתירו לו להיפגש עם טייטל. בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה דחה את בקשתו והאריך את מעצרו של טייטל בשמונה ימים…

השופטת דחתה את הבקשה והאריכה את מעצרו של טייטל בשלושה ימים נוספים. היא גם האריכה את האיסור המיוחד שהוטל בנוגע לפגישה עם העורך דין. בעקבות זאת, ערער עו"ד קידר לבית המשפט העליון, אולם גם שם נדחה…

הבאתו של טייטל לדיונים בבתי המשפט נעשתה תחת איפול כבד. צו איסור פרסום גורף הוצא על חקירת הפרשה והדיונים התקיימו בדלתיים סגורות. במהלך אחד הדיונים בבית המשפט המחוזי ביקש עו"ד קידר להסביר בעצמו לטייטל את זכויותיו, ובהן זכות השתיקה, אולם השופטת סירבה. רק כשיצא עו"ד קידר מהאולם, הוכנס טייטל פנימה מדלת צדדית והשופטת הסבירה לו בעצמה את זכויותיו…" (מחבל יהודי: רצח ערבים, ניסה לחסל את שטרנהל)

מעניין אם השופטת גם הסבירה לו על זה שיש לו זכות לנוכחות של עורך דינו בכל חקירה. איך שופט בכלל יכול להאמין לתוצאה של חקירה כזאת? וזה לא שלשב"כ יש היסטוריה של אמינות, הוגנות או יושר מינימלי. הרעיון שזכות כל כך בסיסית כמו לראות את עורך הדין שלך יכולה להפסל בלי שום סיבה מוצדקת (וראוי להזכיר שאם יש לשב"כ סיבה לחשוד בעורך דין מסויים שהוא משתף פעולה עם החשוד, הוא יכול לפסול אותו ספציפית, אבל כאן מדובר בפסילה של עצם המפגש עם עורך דין כלשהו) יכולה להשלל רק בגלל שהפשע שאתה חשוד בו הוא לא פופולרי היא בלתי נסבלת. הכח שהאפשרות הזאת נותנת בידי השב"כ הוא מוגזם, והאפשרות שהוא לא ינצל אותו (או מנצל אותו היום) לרעה היא סבירה כמו האפשרות שמחר יצמחו לי כנפיים.

הגיע הזמן שנפסיק עם ההצגה הזאת, אי אפשר לנהל מדינה צודקת בלי משפטים צודקים, ואי אפשר לקיים משפט צודק כשהשופטים והתובעים משרתים את האנשי השושו במקום את הצדק. צדק צריך גם להראות ולא רק להעשות, וכשאדם חשוד נחקר בלי עורך דינו כל החקירה צריכה להיות חשודה בהטיה. יותר מזה, צריך להבהיר למשטרה ולשב"כ שחקירות כאלה הן לא חוקיות לא צודקות ולא רק שהן צריכות להפסל והחוקרים צריכים להשפט, אלא גם שכל תוצאה שלהן צריכה להפסל באופן מיידי. היום זה טייטל מחר זה יהיה אני.

7 Responses to הפירות הללו רעילים

  1. יובל says:

    אכן. מה שמרתק כאן הוא הזליגה המתמשכת והמתעצמת של טקטיקות שבעבר נקטו רק כנגד פלסטינים ואזרחים לא-יהודים אל הפעילות של השב"כ והמשטרה כנגד יהודים – מסתבר שליבוביץ' צדק (מה הצעד הבא? סיכולים ממוקדים?).
    כמובן שהטקטיקות הללו ממשיכות, ובצורה חמורה הרבה יותר, כנגד פלסטינים – ואז הן אפילו לא זוכות לשורה בעיתון. עוד מעניין הוא שאלו שהתנגדו מראש לטקטיקות הללו (לדוגמה עתירת האגודה לזכויות האזרח, עדאללה והועד נגד עינויים כנגד החוק שמתיר מעצר של חשוד בעבירות בטחוניות למשך 96 שעות ללא פיקוח שיפוטי!) הם תמיד מאותו צד של המפה הפוליטית, בעוד מימין תמיד תומכים בטקטיקות הללו.

  2. smiley says:

    מה שעצוב, לדעתי, זה שהאגודה לזכויות האזרח מתעלמת מהפרה כל כך בוטה של זכויות האדם. ולא מדובר רק באגודה. מצד שני, לפחות יש לנו את נעמה כרמי http://www.notes.co.il/carmi/62119.asp

  3. יובל says:

    אני לא משוכנע שאתה צודק. לאגודה לוקח לפעמים זמן מה להגיב לאירועים. בעבר הם כבר הוכיחו שגם זכויות עצירים מהצד הימני של המפה הפוליטי יקרות לליבם (ר' דוחות שעוסקים בהתנתקות או באלימות שוטרים כנגד מפגיני ימין).

  4. smiley says:

    אני מקווה שאתה צודק. אחרי http://smiley.blogli.co.il/archives/31 איבדתי את האמון שלי בהם.

  5. יובל says:

    אוי. אני חושש שפשוט הבנת לחלוטין לא נכון את מה שקישרת אליו שם. פינצ'וק כתב טור מנומק וארוך *נגד* המאגר הביומטרי. הוא לחלוטין לא תמך בו. אני חושב שהאגודה מתנגדת לרעיון המאגר.

    (פתאום יצא כאילו אני דובר שלהם, אז אני אצהיר כאן – אין לי שום קשר לאגודה, מלבד הערכה כללית ושותפות כללית במטרות).

  6. smiley says:

    אין לי ספק שהוא נגד המאגר הביומטרי. יש לי ספק מאד רציני אם הוא נגד קיומן של תעודות זהות בכלל, ותעודות "חכמות" בפרט. אני מצפה מהאגודה להתנגד לכל הפרה של זכויות האדם.

  7. יובל says:

    אני לא חושב שעליהם להיות טהרנים. אני חושב שכגוף פוליטי עליהם לקדם מטרות שהן כרגע בעלות התכנות פוליטית (במובן הרחב) ורלבנטיות פוליטית לישראל. יום אחד אולי אני אצפה שהם גם יתנגדו לתעודות זהות בכלל, ויפריע לי שהם לא יתבטאו בגנותן. היום הזה עוד רחוק.

להשאיר תגובה

