אז, מה הטעם?


אם לא היה שם חייל מת, זה היה מצחיק. ג'יימי ג'יינס (אני מקווה שאני מתעתק את השם שלו נכון) היה אחד מאותם חיילים בריטיים חסרי מזל שלא רק זכו להשלח למלחמה באפגניסטאן אלא גם מצאו בה את מותם. גורדון בראון, ראש הממשלה הבריטי, נוהג לכתוב מכתבי תנחומים למשפחות חללי הצבא הבריטי. למרות היותו חצי עיוור, נוהג בראון לכתוב בכתב ידו. כשג'אקי – אימו של ג'יימי (אני מקווה שאני מתעתק את השם שלהם נכון) – קיבלה את המכתב היא הופתעה לגלות בו עשרות שגיעות כתיב, כולל איות לא נכון של שמו של בנה. בדרך פלאית כלשהיא הגיע המכתב לסאן הבריטי (צהובון שלאחרונה עבר לתמיכה גלויה בשמרנים). בעקבות הרעש, התקשר בראון לגברת ג'יינס (אני מקווה שאני מתעתק את השם שלה נכון) להתנצל. איכשהו יצא שהשיחה הוקלטה (יש ארצות בהן זה לא חוקי) והתמלול שלה, שכלל התקפה פוליטית של גברת ג'יינס (אני מקווה שאני מתעתק את השם שלה נכון) על בראון, הגיעה גם הוא לסאן. כידוע, חוק וישנה אף פעם לא ישן, ולכן מובן שהסאן טעה באיות שמה של הגברת (מעניין, אגב, האם שיחת ההתנצלות של המרדוקים תפורסם בסאן).

יש בזה משהו מעודד, מתברר שלא רק אני עושה טעויות כתיב, אפילו ראש ממשלת בריטניה. למעשה, בזמן האחרון יוצא לי לקרוא עשרות מיילים ומסמכים שנכתבים על ידי דוברי אנגלית בלי ספלר, ובכמעט כולם יש טעויות כתיב וטעויות דקדוק. בעברית אמנם "קשה" יותר לטעות, אבל גם דוברי עברית רבים (מלבדי), כולל כאלה שהשפה היא המקצוע שלהם, טועים כל הזמן. ובכל זאת, אנחנו מציליחים להבין אותם. למרות הכתב הבלתי קריא של בראון, ולמרות השגיאות, כולם הצליחו להבין מה הוא כתב ומה הוא רצה להגיד.

והרי, שפה היא כלי. המטרה של השפה היא להעביר מידע ומחשבות בין בני אדם. כשכלי משמש משמש אותנו בצורה מוצלחת יותר כשאנחנו משתמשים בו בניגוד ל"הוראות השימוש", כנראה שצריך לשכתב את הוראות השימוש, ולא לרדוף את מי שמוצא שימושים יעילים יותר. אז, מה הטעם ב"כתיב נכון" ובחוקי הדקדוק שאפילו האנשים שמכירים את השפה מלידה לא מצליחים להפנים. אולי במקום להשקיע בספלרים אנחנו צריכים להקל בחוקי הכתב ולהפסיק לרדוף את כל מי ש"טעה" כל זמן שגם הכותב וגם המכותב מגינים את הכתוב.

4 Responses to אז, מה הטעם?

  1. ראובן says:

    בגלל שרוב האנשים טועים באיות פעם במאה מילים, בואו נחליט שגם טעות פעם בעשר מילים זה בסדר.

    אבל דמגוגיה בצד, אני חושב שיותר קשה *לקרוא* טקסט עם שגיאות (למשל, התעכבתי יותר על ה"שגיעות" שלך). האפשרות שלמילה תהיה מספר אופני איות אשר *כולם* נכונים רק יאט את הקריאה וההבנה, והרי זאת המטרה של הכתיבה, לא? – להעביר רעיון באופן מובן. אז נכון, יותר קשה לכתוב בלי שגיאות, אבל כוונת חוקי האיות איננה להקל על הכותבים, אלא להקל על הקוראים.

  2. smiley says:

    בסופו של דבר, הכותב ימצא את האיזון בן הרצון שלו להיות מובן מהר לבין הרצון שלו לכתוב מהר.

    כמובן שהחיים היו הרבה יותר קלים אם היינו מתגמשים קצת ומבטלים אותיות מיותרות (כמו, נגיד, C או Q באנגלית, או ע' או ט' בעברית) וכמה יוצאי דופן מיותרים, ואז החיים היו קלים גם לכותבים וגם לקוראים (חוץ מדור הביניים).

  3. לפני כמה מאוד שנים המצב היה הפוך. ברנסאנס זה נחשב לא מכובד לכתוב את אותה מילה באותו עמוד באותו תעתיק.

  4. smiley says:

    תמיד ידעתי שהייתי צריך לחיות ברנסאנס…

להשאיר תגובה

