דן חלוץ יצא מהבונקר


אפשר ללמוד מההתבטאות האחרונה של דן חלוץ על שני דברים. הראשון הוא טעות שלי, והשני הוא מה שנראה לי כחוסר הבנה שלו.
נתחיל מהטעות שלי. עד היום חשבתי שכשמדברים על מטרת מדיניות החיסולים כ"התרעה" מתכוונים להגיד שאנשים דומים למחוסל יראו את מה שקרה לו וירתעו מלבצע פשעים חמורים כמוהו. אמנם הרעיון הזה מגוחך, ולכן ביקרתי את מדיניות החיסולים, אבל מתברר שזאת בכלל לא המטרה של המחסלים. לפחות לא לפי מר חלוץ. לפי חלוץ ההרתעה פירושה ש"כל אחד מהסוג של איש חמאס הזה מבחוח, שהלך לעולמו, יחשוב פעמיים והרבה פעמים לפני שהוא מזמין כרטיס טיסה באינטרנט ולפני שהוא נוסע" ז"א הרציחות, ההברחות, הטילים, האלימות… כל זה כנראה לא ממש מפריע למחסלים. מה שמפריע להם זה הזמנת כרטיסי טיסה באינטרנט. ומטרת מדיניות החיסולים היא לא לעזור במשהו לאזרחי ישראל (מלבד אלה שיש להם סוכנויות נסיעות), אלא לפגוע באתרי האינטרנט שמוכרים כרטיסי טיסה?! בכל מקרה, טעיתי, ומעכשיו אני אנסה לזכור מה זה "הרתעה".

ולגבי חוסר ההבנה (לכאורה) של חלוץ. "אני מאוד תומך במה שנאט"ו עושים באפגניסטן. מצד שני, רק אתמול היו שם 27 אזרחים הרוגים. לדאבוננו, כשאצלנו דבר כזה קורה, זה יוצא בכל הכותרות בעולם במשך חודשים, וכשזה קורה אצל אחרים זה אחרת. אני לא חלילה מתיר את דמם של אזרחים חפים מפשע, אבל צריך להבין שקורות טעויות". יש כל מיני צורות של טעויות: כשאני נוסע באוטו ובטעות עולה על במפר, זה טעות. גם כשאני נוסע באוטו ובטעות עולה על ילד זה טעות. ובכל זאת, לפחות אצלי, יש הבדל מסויים בין הטעות הראשונה לשניה. אחרי שקוראת טעות מהסוג הראשון אני מרגיש מכה קלה באוטו. כעבור שניה זה עובר. אחרי שקוראת טעות מהסוג השני אני מרגיש (אני מניח) חרטה, צער, אשמה, חמלה, אמפטיה, ייסורי מצפון… כל מיני רגשות אנושיים כאלה שלא עוברים לא אחרי שניה ולא אחרי שבוע. כשמנהיגי נאט"ו גורמים בטעות להרג של אזרחים הם מרגישים (או לפחות מתנהגים כאילו הם מרגישים) רגשות אנושיים. חלוץ, לעומתם, מרגיש "אני מרגיש מכה קלה באווירון, כתוצאה משחרור הפצצה. כעבור שנייה זה עובר, וזה הכל. זה מה שאני מרגיש". על פניו, אנחנו, בני האדם, לא הרבה יותר מבמפרים בעיניו של חלוץ, והדבר היחיד שכנראה באמת מרתיע אדם כזה זה שהוא לא יוכל להזמין כרטיסי טיסה באינטרנט, ושתיק המניות שלו יפול. אזרחים מתים? פיגועים? טילים? מכות קלות באווירון. חלוץ, וכנראה שהוא מייצג את מנהיגי מערכת הביטחון שלנו, לא מסוגל להבין את ההבדל, ולא מסוגל לראות את הסיבה שבגללה כל מיני "יפי נפש" מבקרים אותו ולא מבקרים את נאט"ו.

כתיבת תגובה

