מי אמר?


"…בימים אלה מנסה משפחה יהודית מתחום המושב לעבור למוסקווה … האישה לובשת שביס. את הגרמנים, כאמור, זה מפחיד. נניח שהמשטרה תאפשר את מעבר המשפחה. בעקבותיה יבואו עוד שתיים. בעוד שנתיים יוקם שם בית כנסת. בעוד חמש שנים הם יהיו רוב. הראשונים ימכרו או ישכירו במחיר גבוה. אחרונים ימכרו בכל מחיר. העיקר לברוח. בשכונות מסוימות בוילנה זה כבר קורה. כאשר התסריט הזה הוא ידוע מראש, האם עמדת המתנגדים סבירה? בוודאי שכן… הטענה שכל סלקציה היא גזענות – היא טענה דמגוגית. אין שום מדינה בעולם שמאפשרת הגירה חופשית. כל מדינה, חברה, קהילה, זכאית לשמור על אופי מסוים, לאומי או תרבותי. מה שקורה בערים רבות באירופה מוכיח שהחלום הרב-לאומי או רב-תרבותי הוא תעתוע שווא… כך שיש סלקציה. לא גזענית. תרבותית…מהו המבחן לסלקציה מותרת ואסורה? הנה כלל מוסרי: יש להעניק זכויות רק למי שמעניק את אותה זכות גם לאחרים. זה לא שהאישה עם השביס מתכוונת, באופן אישי, לשלול זכויות מוותיקי מוסקווה. אלא שברור שברגע שקהילת חסידי השביסים יהיו רוב במוסקווה, בשם זכויות יסוד כמובן, אפשר יהיה להכריז על סופה של מוסקווה… ג'ון לוק טען שעקרונות היסוד של החברה חלים רק על מי שאימצו את העקרונות הללו. …"

לא, לא מדובר באנטישמי רוסי מהמאה שעברה… יצירת המופת הזאת נכתבה על ידי ישראלי יהודי, ופורסמה בעיתון גדול ומכובד.

6 Responses to מי אמר?

  1. יובל says:

    אפילו לא צריך ללכת לדוגמאות דמיוניות – הרי אלו בדיוק היו טענות אנשי separate but equal בדרום ארצות הברית בתקופת הסגרגציה. השחורים והלבנים צריכים לחיות בנפרד כי יש להם "תרבות" אחרת, וכמובן שלכולם מגיעות אותן זכויות. כפי שהגיעו למסקנה אז – separate but equal is separate but it's never equal.

  2. אמיר says:

    אני מבין שאם מחר בבוקר לדירה שממול הדירה שלך עוברת משפחה חרדית עם 10 ילדים שבשעות הבוקר, כשהילדים בתלמוד תורה, הם מפעילים כולל, זה יהיה בסדר מבחינתך?

    ואם בשבת השנייה הם יבקשו ממך לכבות את הרדיו שהדלקת? ואם תעבור עוד משפחה לדירה שמלמטה ויתחילו לעשות לבת-זוגתך צרות על הבגדים "החשופים"-לטענתם שהיא לובשת, זה גם יהיה בסדר מבחינתך? ואם הם יסלקו את המעריב שמגיע כל בוקר למפתנך בגלל שיש שם תמונות לא צנועות?

    אני לא מת על הסגנון של בן-דרור ימיני, אבל אין ספק שזו בעיה. זו בעיה בלי פיתרון שרק מתסכלת (כמו שהוא מבהיר את זה היטב. הוא קורא לפיתרון שגם הוא יודע שהוא בלתי אפשרי).

    (מה גם שכתבות כאלו הם לא דבר חדש. הן מתפרסמות חדשות לבקרים, רק שרוב הפעמים הכותבים מדברים על ההתפשטות של הדתיים, בנימה לא פחות גזענית).

    אני חושב שההשוואה שלך לגרמנים היא דמגוגית ואותי באופן אישי היא מעציבה ומבהילה. היא מעציבה ומבהילה בגלל שהיא צועקת לעולם שאם ישראלי מצליח לעשות השוואות נלוזות כאלו ולא זוכר את המעשים הנוראים של הגרמנים, מה לנו כי נלין על אנטישמים גויים? הגרמנים אמנם בהתחלה עשו הצגה גדולה שהם מתנכלים לאיסט יודן. ככה זה באמת התחיל. אבל מהר מאוד הם עברו להתנכל ליהודים משכילים, כאלו שהקשר היחיד שלהם ליהדות היו מצבה של סבתא רבה אי שם באיזה בית קברות שהם מעולם לא פקדו. הגרמנים התנכלו לבשר מבשרם – הם לא התנכלו לבני תרבות אחרת (וטכנית גם לא לבני דת אחרת כי אם יותר ל"חסרי דת" אבל על זה כבר אפשר להתווכח), אלא לבני תרבותם שלהם שלא הפריעו במאומה לזכויות האזרח שלהם או לחופש הדת והאופרה. ולכן ההשוואה נלוזה.

    (מה גם שאני חושב שכמעט ולא היו גרמנים במוסקבה ערב מלחמת העולם השנייה, ווילנה היא כבר בתחום המושב מ1795, אבל נוותר לך)

    :(

  3. אמיר says:

    (ועכשיו ראיתי שבאמת התכוונת למוסקב ווילנה, אבל ש'גרמנים' יצא ככה בתת מודע. שיהיה)

  4. smiley says:

    יובל: אני כבר לא יודע אם הבן-דרור ימינים מקבלים את הסגרגציה או האפרטהייד כמשהו רע. אני רוצה להאמין שהאנטישמיות עדיין כן נחשבת למשהו רע, ושברגע שנשים ראי מול עצמנו, ונראה למה נהפכנו, נשקול את עמדתינו שנית.

    אמיר:
    1. לא התבלבלתי. קרא את מאמרו של ימיני, ואת ההעתקה שלי, ושים לב את מה מחליפים הגרמנים ואת מה מחליפה ווילנה.
    2. אם מחר בבוקר יעברו להתגורר בשכנותי משפחה עם 10 ילדים, משפחה של נרקומנים, או סתם משפחה לא סימפטית, אני לא אשמח. כמובן. מצד שני, כל מי שחושב לנצל את חוסר השימחה שלי על מנת למנוע מהמשפחה החרדית, הנרקומנית או הלא סימפטית לשכור או לרכוש איזה בית שהם רוצים, הוא אדם מנוול שאין לי שום דבר משותף איתו.
    3. אין למדינה שום זכות למנוע מאדם לבחור את מקום מגוריו (בהתאם ליכולתו) ובטח שאין לה זכות להפלות אנשים בגלל דתם, לאומיותם, דעתם, או מספר ילדיהם.
    4. זכותם לבקש ממני לכבות את הרדיו, אני מן הסתם אסרב (אלא אם כן הם יהיו ממש נחמדים, אני הרי לא שומע רדיו כמעט, מה איכפת לי לשמוע טלויזיה במקום, סוף סוף השכנים הנחמדים מבקשים כל כך יפה). וברצינות, אני אכבד את השכנים שלי כל זמן שהם יכבדו אותי, זה מה שעשיתי תמיד, וזה מה שאמשיך לעשות בעתיד. גרתי בשכנות לדתיים ובשכנות לערבים, והסתדרתי איתם טוב מאד, אבל זה כמובן ברמה האישית ביני לבין שכני. מצד שני, אם הם יגנבו לי את העיתון, אני אתלונן במשטרה, ובוודאי שאין מה לדבר על כבוד הדדי.
    5. לא השוותי לגרמנים, ואני חושב שכדאי שתבדוק מה זה דמגוגיה. אולי אחרי שתלמד לקרוא?
    6. ההגיון שלך עקום לגמרי. אין לך בעיה עם זה שישראלי הוא גזען מוצהר, אין לך בעיה עם זה שהוא עורך הדעות של עיתון גדול במדינה, אין לך בעיה עם זה שיש לו מאות תומכים, יש לך בעיה עם זה שמישהו מצביע על האמת הברורה הזאת. מה לך כי תלין על "אנטישמיים גויים"? באמת מה לך? הרי מה ההבדל בין "אנטישמיים גויים" לך?
    7. כולם זוכרים את "המעשים הנוראים" של הגרמנים. חלקנו גם זוכרים איך הם התחילו.

  5. גדעון says:

    http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=f2b4c1b55be76d1e6d7b777256ea0370

  6. smiley says:

    גדעון, לא הבנתי מה רצית להגיד.

כתיבת תגובה

