האמנם לא היו הדברים מעולם?


אראל סג"ל כתב מאמר בו הוא מסביר שישראל צריכה ללמוד מקנדה. לא, לא בכל מה שנוגע לאיכות חיים, לפתיחות, לחירות, לסובלנות או לשאר הדברים שהפכו את קנדה לאחת המדינות המהמובילות בכמעט כל מדד קיים, הוא רוצה שנלמד מקנדה בגלל שבקנדה: "היא אחת המדינות היותר אגרסיביות בטיפול ובגירוש מהגרים "לא רצויים"". את המסקנה הזאת הוא הסיק אחרי שהוא דיבר עם: "עורך דין קנדי בכיר העוסק בענייני הגירה". בין השאר הוא מספר ש:

"לפני כמה שנים ביקשה קנדה לגרש אזרחים מהמדינה הקריבית גינאה. האחרונה סירבה לקבלם. התגובה של קנדה הייתה קצרה וברורה. המגורשים הועלו על מטוסים שנחתו בלי רשות בשדה התעופה בגינאה, המגורשים הורדו על מסלול הנחיתה. כשממשלת גינאה התלוננה באו"ם על המהלך, ממשלת קנדה ביטלה לאלתר את כל תוכניות הסיוע והעסקת העובדים הזמניים בחקלאות – תוכנית שאפשרה לאיכרים מהאי הקריבי לעבוד בקנדה למשך ארבעה חודשים בשנה ולחזור הביתה עם סכום משמעותי של כסף. שלא יהיה לכם ספק – הממשלה בגינאה מיהרה להניף דגל לבן."

כבר הפתיחה: "לפני כמה שנים" אמורה להדליק את נורות ההזהרה. מה זה "לפני כמה שנים"? 10 שנים? 5 שנים? 183 שנים? הרי יש לך, מן הסתם, תאריך, אז למה לא לתת אותו. ההמשך נשמע עוד יותר מוזר: "המדינה הקריבית גינאה". יש הרבה מדינות בשם גינאה (אני חושב שזה השם הכי פופולרי למדינה), ויש הרבה מדינות קריביות (אולי האיזור הכי צפוף בעולם, לא מבחינת מספר אנשים למטר מרובע, אבל מבחינת מספר מדינות לשטח אדמה יבש), אבל באופן מוזר דווקא מדינה בשם גינאה אין בקאריביים. יש 3 באפריקה, עוד אחת באוקיניה, עוד אחת באמריקה הדרומית, עוד שתיים עם שם דומה (גאנה באפריקה, גיאנה בדרום אמריקה) ועוד כמה מחוזות… אבל אף אחת לא בקאריביים. יכול להיות שהוא התכוון לגיאנה (שנמצאת קרוב לקרביים)? איך בדיוק מטוסים נוחתים בשדה תעופה בלי אישור?
תוכנית הסיוע והעסקת העובדים הזמניים בחקלאות של קנדה (Seasonal Agricultural Worker Program) כוללת את מקסיקו ומספר מדינות בקרביים: מקסיקו, אנגווילה, אנטיגואה וברבודה, ברבדוס, דומיניקה, גרנדה, ג'מייקה, מונטסראט, סנט קיטס ונוויס, סנט לוסיה, סנט וינסנט וטרינידד וטובגו. גיאנה לא ברשימה, מה גם שגיאנה היא חלק מחבר העמים, ככה שזה לא גיאנה ולא אף אחת מהגינאות. אולי הכוונה היא לגרנדה?! תלונה לאו"ם, מטוסים שנוחתים בלי אישור, ביטול תוכניות עזרה… גוגל פשוט לא מכיר סיפור כזה.
וסג"ל ממשיך:

"בשנים האחרונות, מספר פ', אזרחים מקסיקנים חיפשו בקנדה מקלט בשל מלחמות הסמים האכזריות. בתגובה, קנדה ביטלה את כל אשרות הכניסה ממקסיקו, כולל אשרות לפוליטיקאים בכירים ממקסיקו. חוק זכויות האדם הקנדי תוקן במיוחד כך שלא יכלול את מקסיקו. בקנדה, מספר פ', מותר לעצור אזרחים זרים בחשד לפעילות פלילית בלי להוכיח בבית משפט את אשמתם. מעצר מנהלי ללא הגבלת זמן."

שוב "בשנים האחרונות"? מתי קנדה ביטלה את כל אשרות הכניסה ממקסיקו? אין על זה שום מילה באתר של השגרירות הקנדית במקסיקו.  למעשה, עד 2009 בכלל לא היה צריך ויזה להכנס לקנדה ממקסיקו. האמנם חוק זכויות האדם הקנדי תוקן כך שלא יכלול את מקסיקו? למעשה, המילה "מקסיקו" על כל הטיותיה האפשריות לא מופיעה בחוק.

 

6 Responses to האמנם לא היו הדברים מעולם?

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) says:

    אין מדינה בשם גינאה באמריקה הדרומית.

    • סמילי says:

      נכון, התבלבלתי, תודה.

  2. Gil says:

    בעניין מקסיקו, הנה:

    http://suite101.com/article/mexicans-visiting-canada-visa-requirement-hurts-tourism–trade-a386544

    ועצה קטנה, לפני שמשמיצים – העובדה שאתה לא מוצא משהו לא אומרת שזה לא נכון. זה כולה אומר שאולי לא חיפשת מספיק טוב.

    • סמילי says:

      עם כל הכבוד, זה לא, אבל ממש לא, " קנדה ביטלה את כל אשרות הכניסה ממקסיקו". למעשה, זה בדיוק התוכן של הקישור שהבאתי בפוסט עצמו.

      ככה שאני עשיתי תחקיר קצת יותר מסג"ל (ונראה לי שגם ממך), וזה למרות שאני לא מקבל משכורת (להבדיל מסג"ל) והבהרתי מראש את מידת הוודאות שלי (הרחוקה ממוחלטות) לגבי מה שאני כותב (שוב להבדיל מסג"ל).

  3. Gil says:

    ועוד הערה קטנה אחרי שהחלטתי בכל זאת לקרוא את כל הפוסט (יש לי עוד כמה, אבל אני חושב שדי באלו כדי להבהיר שהפוסט בעייתי מאוד) – גיאנה היא מדינה קריבית. מדינות הקאריביים הן המדינות ששוכנות לחופי הים הקריבי וגיאנה היא בהחלט אחת מהן (שייכת לקאריביים האנגלופוניים):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Guyana

    בפעם הבאה – מעט יותר צניעות ותחקיר יותר רציני.

    • סמילי says:

      אתה צוחק, הפוסט בעייתי?! אתה לא רואה שום בעייתיות בעיתונאי שמספר סיפור שספק אם קרה (שוב, אני לא יודע אם זה קרה, אני לא מצאתי שום עדות לזה שהוא קרה. אני מאד מפקפק בכך שהוא קרה כמו שסג"ל סיפר).

      קודם כל, סג"ל לא כתב גיאנה. הוא כתב גינאה. הוא כתב את זה כמה פעמים. גם אם זאת שגיעת כתיב, זה בלתי נסלח (בעיני) לפרסם דבר כזה בעיתון (להבדיל מפוסט). זה שם של מדינה, המינימום שהעורך שלו היה צריך לעשות זה לבקש ממנו להראות שהוא יודע איפה המדינה נמצאת על הגלובוס. ההנחה שלי הייתה שהוא באמת התכוון לגיאנה (גם כתבתי את זה: "יכול להיות שהוא התכוון לגיאנה"). גיאנה לא נחשבת למדינה קאריבית, לא בעברית (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%99%D7%99%D7%9D) לא היום (http://en.wikipedia.org/wiki/Caribbean) ולמיטב ידיעתי היא מעולם לא היתה חלק מתוכנית הסיוע הקנדית למדינות חקלאיות (כמו שמתחייב מהמשך הסיפור בו קנדה איימה להוציא אותה מהתוכנית).

      אני לא רואה איפה הפוסט שלי בעייתי. אני לא רואה שום דבר בעייתי בהטלת ספק, להפך, לדעתי זה דבר בריא, גם אם בסוף יתברר שהתלט הספק היתה לא מוצדקת. אבל במקרה הזה ממש לא התקרבת לשכנע אותי שהטלת הספק היתה לא מוצדקת. למעשה, בינתיים כל מה שהבאת לגמרי מתאים למה שכתבתי בפוסט ומנוגד למה שסג"ל כתב. אבל אם הפוסט שלי כל כך בעייתי והסיפורים של סג"ל נכונים (בחלקם או במלואם) אשמח אם תתקן אותי ותתן לי את הפרטים המלאים (מתי נחתו המטוסים, איפה, כמה מהגרים הו עליהם וכו' לגבי הסיפור הראשון ואיזה סעיף בחוק זכויות האדם הקנדי תוקן במיוחד כך שלא יכלול את מקסיקו ומתי לגבי הסיפור השני. הסיפור של הויזותברור גם מהקישור שלך שהוא מופרך לחלוטין). אני תמיד שמח ללמוד דברים חדשים, וכמו שהבהרתי עוד בפוסט עצמו, אני לא יודע אם הסיפורים של סגל נכונים או לא, במלואם או בחלקם, ולגמרי לא ברור לי איפה מצאת כאן חוסר צניעות.

כתיבת תגובה

